پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

انواع فن کویل

طراحی و تولید انواع فن خانگی و صنعتی

فن کویل چیست؟

ما در زمینه تعمیر و نگهداری و عیب یابی به واحدهای فن کویل و هواساز خدمات فنی ارائه می دهیم. دستگاه های فن کویل برای تهویه مطبوع اتاق های خاص یا حجم های معین در سیستم های مرکزی استفاده می شوند.

فن کویل با دو لوله در ظرفیت های مختلف و یا به صورت چهار لوله مطابق با کاربری ساختمان هایی که گرمایش و سرمایش به طور همزمان در بخش های مختلف انجام می شود تولید می شود. مطابق با محل نصب؛ اگر در داخل ساختمان نصب شود، اگر داخل کف کاست، سقف کاست، سقف کاذب یا پشت پانل روی دیوار نصب شود. مدل های کف پوش مخفی و سقف مخفی تولید می شود. به غیر از اینها، مدل های فشار قوی و مدل های کاست چهار طرفه دمنده نیز تولید می شود.

تعمیر و نگهداری یونیت های فن کویل هم از نظر عملکرد روان، بی صدا و کارآمد یونیت فن کویل و هم از نظر بهداشت بسیار حائز اهمیت است.

افرادی که در محیط هایی که واحدهای فن کویل وجود دارد و نگهداری نمی شوند کار می کنند از نظر سلامت در معرض تهدید هستند. این تهدیدات سلامتی چیست؟ بیماری لژیونر!

 در ادامه به بیماری مذکور بیشتر می پردازیم.

یونیت فن کویل چیست؟

واحد فن کویل (FCU) یک مبدل حرارتی مکانیکی ساده است که در سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) که در ساختمان‌های تجاری، سازمانی، صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود. واحدها برای تامین گرمایش، سرمایش یا هر دو در محیط های داخلی داخلی طراحی شده اند. اجزای اصلی شامل یک سیم پیچ یا مبدل حرارتی، یک فیلتر هوا و یک فن هستند، برخی از واحدها نیز ممکن است دارای سینی چکه و آستر داخلی باشند.

این واحدها را می توان از سقف آویزان کرد و اغلب به عنوان تاسیسات افقی نامیده می شود. سایر تأسیساتی که فن کویل ها روی دیوار نصب می شوند یا روی زمین قرار می گیرند واحدهای عمودی نامیده می شوند. مهم نیست که آنها چگونه نصب می شوند، معمولاً واحدهای فن کویل نصب شده در مناطقی را می بینید که کنترل دمای داخلی ضروری است. آنها یک شکل محبوب گرمایش و سرمایش در دفاتر، مغازه ها، هتل ها و اقامتگاه های مسکونی هستند و گاهی اوقات برای تکمیل سایر تاسیسات HVAC و کنترل آب و هوای بزرگتر استفاده می شوند.

واحدهای فن کویل چگونه کار می کنند؟

یکی از مزایای اصلی این واحدها این است که می توان از آنها برای گرم کردن یا خنک کردن فضای یک اتاق یک نفره به عنوان یک واحد مستقل استفاده کرد و یا می توان آنها را با استفاده از کانال کشی برای گرم کردن یا خنک کردن چندین فضای داخلی به طور همزمان متصل کرد.

واحدهای فن کویل حاوی یک کویل آب سرد برای خنک کردن و یک کویل آب گرم یا یک المنت گرمایش الکتریکی برای گرمایش هستند. کنترل دما معمولاً با استفاده از ترموستات خودکار یا کلید روشن/خاموش دستی انجام می شود.

بسته به نوع نصب، برخی از فن کویل ها هوا را از بیرون می کشند. با این حال، بسیاری از واحدهای فن کویل برای تصفیه هوای ورودی طراحی نشده اند و بنابراین هیچ راهی برای کنترل مقدار هوای بیرون کشیده شده وجود ندارد.

 

اگر دمای بیرون در طول ماه های زمستان به میزان قابل توجهی کاهش یابد، کویل های مبدل حرارتی باید از یخ زدگی محافظت شوند. در هوای گرم تر، کویل ها ممکن است در مواجهه با افزایش رطوبت در جو نیز مشکل داشته باشند.

واحدهای فن کویل فقط برای گرم کردن یا خنک کردن هوای داخلی طراحی شده اند تا اینکه واقعاً رطوبت را تمیز یا کنترل کنند. در حالی که کشیدن هوا از بیرون اغلب به عنوان یک نقطه فروش برای برخی از واحدهای فن کویل ذکر می شود، گاهی اوقات می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.

اگر یک واحد فن کویل هوای تازه را از بیرون بکشد، معمولاً دارای یک فیلتر هوا است که هم در ورودی هوای بیرونی و هم در نقطه ورودی هوای بازچرخشی نصب شده است. وظیفه این فیلترها جلوگیری از ورود حشرات، آفات و انواع کثیفی ها و ذرات کثیفی به فضاهای داخلی است.

بیماری لژیونر چیست؟

بیماری لژیونر نوعی عفونت ریه (پنومونی) است که توسط باکتری به نام لژیونلا پنوموفیلا ایجاد می شود.

چرا این بیماری را بیماری لژیونر می نامند؟

باکتری عامل بیماری لژیونر برای اولین بار در سال 1976 در نتیجه یک بیماری همه گیر در هتل فیلادلفیا در میان شرکت کنندگان در جلسه لژیونرهای آمریکایی کشف شد. به همین دلیل، این عفونت به یاد مبتلایان به این بیماری همه گیر، بیماری لژیونر نام گرفت و باکتری جدید کشف شده لژیونلا پنوموفیلا بود.

فراوانی بیماری لژیونلا چیست؟

باکتری های بیماری لژیونر پتانسیل بسیار ضعیفی برای ایجاد عفونت دارند. تنها 1 تا 5 درصد از افرادی که در معرض باکتری قرار دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. برای اینکه بیماری در فرد ایجاد شود، باید یک زمینه وجود داشته باشد.

چه کسانی مستعد بیماری لژیونلا می باشند؟

در افراد سالم با سیستم ایمنی طبیعی، عفونت اغلب ایجاد نمی شود، حتی اگر عامل بلعیده شود. برای اینکه بیماری رخ دهد، فرد باید عوامل خطر خاصی داشته باشد. مهم ترین عوامل خطر، اثراتی هستند که مقاومت راه هوایی یا مقاومت عمومی بدن فرد را تضعیف می کنند. این موارد را می توان به صورت زیر خلاصه کرد: سن (بیش از 50 سال)، اعتیاد به سیگار، اعتیاد به الکل، سرکوب سیستم ایمنی بدن به دلایل مختلف (پیوند، درمان کورتیکواستروئید، درمان سرطان)، بیماری مزمن ریوی فرد.

باکتری عامل بیماری لژیونرها کجاست؟

باکتری هایی که باعث بیماری لژیونر می شوند در محیط طبیعی رایج هستند. دریاچه ها، رودخانه ها، نهرها، نهرها و غیره در فلور معمولی آب های سطحی مانند رودخانه ها، حمام های آب گرم و گل یافت می شود. در سیستم های آب مصنوعی؛ می تواند در مخازن آب ساختمان ها، در برج های خنک کننده سیستم تهویه مطبوع، در مناطق راکد سیستم آب ساختمان، در لایه بیوفیلم در لوله ها ته نشین و تکثیر شود. می تواند در لایه های آهک رسوب شده روی شیرها و سر دوش ها ته نشین شود.

چگونه باکتری های عامل بیماری لژیونرها منتقل می شوند؟

دو مکانیسم اساسی برای رسیدن باکتری های موجود در آب به ریه ها پیشنهاد شده است. طبق اولی؛ باکتری ها ابتدا در دستگاه تنفسی فوقانی مستقر می شوند و با آسپیراسیون از آنجا به ریه ها می رسند. "آسپیراسیون" را می توان به عنوان فرار ناخواسته مواد در دهان به دستگاه تنفسی تحتانی و ناتوانی در خارج کردن آن به دلیل رفلکس ناکافی سرفه تعریف کرد. طبق نظریه دوم؛ همانطور که آب به قطرات کوچک آب (آئروسل) تبدیل می شود و در هوا معلق می شود، این قطرات حاوی باکتری با تنفس به ریه ها می رسد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع فن کویل به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد